Tomb Vgs logo: såmannen

snakkeboble

Smi mens jernet er varmt

Pust og sveiv, bank og form. Naturbrukselevene på Vg1 fikk i høst besøk av Terje Granås fra Den Kulturelle Skolesekken (DKS). I en halv dag fikk de lære å smi på «gamlemåten».

17. Desember 2025

Opplevelsen i fokus

- Det viktigste er at de bare skal få være til stede og oppleve dette, forklarer Granås og forteller videre: - DKS skal bidra med kultur og sanseopplevelser, og noe av det som er så fint med DKS, er at elevene skal få oppleve - uten å ha mange dokumentasjonskrav og vurderinger i etterkant. Her får elevene prøve et gammelt håndverk, og vi håper at de skal oppleve ro og mestring når de er her.

Lærte selv smiing på Tomb

Granås gikk selv på Tomb for 40 år siden, og ble lært opp i håndverket av vår egen Marius Nygård. Bonden fra Agder jobbet først som smed og bonde i 30 år før han startet å reise rundt for DKS. Han lar elevene blant annet få smi sine egne ildraker. Siden oppstarten i 2017 har over 12 000 elever fått prøve seg på håndverket.

Ro

Kanskje er det godt for oss å holde på med noe som går sakte og skal gjøres møysommelig – der vi må være 100 % til stede for å se til at glørne har riktig temperatur. Både lærere og elever på Tomb lot seg begeistre. Granås var en fantastisk formidler, og elevenes tålmodige innsats resulterte i flotte ildraker – og verdifulle opplevelser.

Jernets betydning

Jern er verdens viktigste råmateriale, og gjennom opplegget lærer også elevene om jernets betydning for samfunnet og nytten av det. Historisk sett har jo jern vært sentralt i utviklingen av våre samfunn.

Jente som ser inn i kamera, ild foran seg.

– Dette er noe jeg aldri har gjort før. Det var vanskelig i begynnelsen, men med hjelp av instruktøren, fikk jeg det til. Det var gøy, og det ga en god mestringsfølelse. Jeg var også fornøyd med resultatet! Zazie Van Oosterhout, utvekslingselev fra Nederland.

Nærbilde av ilddrake som hamres på

For å lage en fin ilddrake, må man være 100 % oppmerksom på det man driver med.

Elev får hjelp av instruktør.

Sarah-Michelle Evensen synes det var gøy å lære noe nytt, og fikk god veiledning av den dyktige instruktøren.

Jorunn og Amalie med ilddrakene sine

- Dette var en spennende og annerledes DKS. Det var artig å lage noe som vi kunne ta med hjem! Instruktøren var en morsom fyr som var kjempeflink til å gjøre det interessant. Jorunn Christine Granli og Amalie Korsvold

To elever holder på.

Jacob Ari Thorgeirsson og Johanne Bjørk Urstad sørger for jevn og fin varme i kullet.

Ilddrake - ferdig produkt.

Ilddrake - ferdig produkt. Ble den ikke fin?