

Å forstå historie hjelper oss til å forstå oss selv som gruppe, samfunnet vårt og verdiene som er så dypt plantet i oss. Men er det så enkelt? Fra hvilke perspektiver fortelles historien?
17. Desember 2025
Hvilke kilder kan vi stole på?
Påbyggsklassen hadde i høst et prosjekt om Olav den Hellige. Under en fagdag skulle de belyse temaet fra ulike vinkler. Kan vi stole på Snorre sin versjon av helten Olav når andre kilder ikke underbygger og bekrefter historiene? Når det gjelder enkelte hendelser, gir kildene faktisk motstridende informasjon. Hvem sier at Olav den Hellige rev ned London Bridge som tolvåring, og hvorfor er ikke dette nevnt i britiske kilder? Ønsket vi nordmenn så sterkt at Olav den Hellige var en stor krigshelt at vi «la på litt»? Og hvorfor er det så viktig for oss at den blonde kongen er en helt? Var det faktisk han som kristnet Norge, eller ville Norge blitt kristnet uansett, som våre nordiske naboland?
Misbruk av symboler
Klassen ble delt inn i ulike grupper som skulle belyse ulike temaer på ulike måter. Her var det skuespill, nyhetsinnslag, symboljakt, og en refleksjon over maktbruk og ikke minst maktmisbruk. Eksempel på sistnevnte var nazistenes bruk av Olav den hellige som symbol under 2. verdenskrig. Helgenen ble brukt som et bilde på norsk styrke, lojalitet og kristen nasjonalisme – med tydelige linjer over til preferansen for den germanske rase. Dette ble sterkt kritisert i etterkant.
Variasjon er bra!
Elev Jens Aage Finstad var på gruppen som laget teater om Olav den Hellige. Etterpå måtte gruppen svare på spørsmål om hvilken kilde skuespillet var basert på og hvorfor de hadde valgt akkurat den. -Det er moro å gjøre noe annet enn vanlig. I dag får vi dykke ned i noe, på ulike måter som vi har fått velge selv. På denne måten lærer vi mye, sier Finstad. I pedagogikken ville man sikkert brukt betegnelsen «dybdelæring», noe som er svært ønsket i LK20 (læreplanene fra 2020)
Kildekritikk
Kildekritikk er et gjennomgående tema i alle fag på skolen, og den digitale revolusjonen har bare forsterket behovet for å tenke kritisk. Det handler om hvilken informasjon vi finner og som vi velger å videreformidlemen det handler også om å utvikle en kritisk forståelse av hva som påvirker oss – og hva vi lar oss påvirke av. Konspirasjonsteorier og propaganda kan forme holdningene og handlingene våre hvis vi ikke avslører dem som det de representerer. På samme måte kan vi dra slutninger på helt feil grunnlag hvis faktagrunnlaget er feil. Og hva er fakta? Man kan jo se ting fra ulike vinkler og legge vekt på det man ønsker. Skolen har også en viktig rolle i å øve elevene til å se ting fra nettopp ulike vinkler. Hvordan kan vi skjelne mellom hva som er regelrett feilinformasjon og hva som er et perspektiv sett fra en annen vinkel?
At du ser ting annerledes enn meg, betyr ikke nødvendigvis at du lyver eller at du tar feil.
Marte hadde med boller på fagdagen.
Navn: Marte Solum Høyås
Født og oppvokst: Malangen i Troms
Kan også undervise i: Norsk, samfunnskunnskap, kristendom, sos-ant
1 Hvorfor er historiefaget viktig for deg?
Fordi vi må utvikle historisk empati og forståelse for hvorfor vi er som vi er, og hvorfor andre er som de er - og det gjør vi gjennom å kjenne til historien. Alt henger sammen, og vi har faktisk muligheter til å både påvirke og endre den historien som blir fortalt om oss, og da er viktig å kjenne til hva som har/ikke har fungert tidligere. Vi må også være i stand til å forstå når noen prøver å manipulere historien for å legitimere for eksempel undertrykkelse og vold. Historie er mer enn å pugge årstall. Det er dannelse.
2 Har du en elev eller en situasjon som har gjort inntrykk på deg?
Når en elev sier "NÅ forstår jeg det eller det", det gjør meg alltid fornøyd!
Inge trives godt som lærer på Tomb.
Navn: Inge Auberg
Født og oppvokst: I pendeltrafikk mellom Fredrikstad og Kragerø
Kan også undervise i: kristendom, religion, norsk og samfunnsfag.
1 Hvorfor er historiefaget viktig for deg? Historiefaget er viktig fordi det gir en sammenheng til fortiden. Å lese historie gir en forståelse av hvordan og hvorfor samfunnet er blitt som det er blitt. Det gir meg en videre ramme rundt aktuelle hendelser, men også rundt mitt eget liv.
2 Har du en elev eller en situasjon som har gjort inntrykk på deg?
I en klasse jobbet vi med kronologi og startet med å se på elevenes slektshistorie. Det var et spesielt øyeblikk da vi som klasse oppdaget hvordan vi hang sammen med europeisk historie gjennom danske, tyske og polske aner.
Ellers synes jeg alltid det er gøy å oppdage at elever har gått inn i detaljene i et emne slik at de vet mer enn meg.