Følg oss på Madagaskartur

30.10.2017

Dag 14, 12. november

Noen står tidlig opp for å få en liten tur bort til sentrum for å få et overblikk over byens handletrapp. Byens handletrapp strekker seg gjennom sentrum som en strek.

Her kan en få kjøpt mye nyttig, men også falske id-papirer som sertifikat, studiebevis osv.

Nå venter frokosten og den siste handleturen på dikene i Tana før lunsj og fly hjemover.

Tusen takk for en flott tur og masse fine opplevelser!!

Dag 13, 11. november

Etter tre herlige dager på stranda Nosive i Anakoa begynner vi på hjemreisen. Vi spiser en tidlig frokost klokken 07.00 før vi tar båten fra stranda inn til Toliara der flyplassen ligger. Vi blir møtt uti vannet av sebu okser med vogner som hjelper oss i land. Deretter kjører vi til markedet og kjøper stort og smått. Kjøpelysten er fortsatt stor!! Vi kjører så pos-pos til et hotell der vi spiser en vidunderlig lunsj, en stor hamburger med pommes frites.

Dette har mange lengtet etter. Når vi er ferdige med å spise går vi ut i bussen og setter kursen mot flyplassen. Flyplassen er ganske enkel så vi kommer forholdsvis fort igjennom sikkerhetskontrollen. Flyturen er på tre timer inklusiv en mellomlanding. Vi ankommer Tana og der handler noen på et senter. Etter dette går turen mot NMS, der vi skal søke nattens ly. Siden dette er den siste kvelden, blir vi tatt med på flott restaurant og hygger oss med den siste middagen i felleskap. Trist, men kjenner at det nå skal bli deilig å komme hjem til Norge. Arild Bakke, Norges generalkonsul, forteller mye interessant om Madagaskar. Dessverre er det en trøtt gjeng som sitter og hører på, men det er fullt forståelig etter en lang reise.

Skrevet av Thomas Espelund

Dag 12, 10.november

Så våkner man til nok en vakker dag på denne ferien. Unnskyld, skoletur! Fort gjort å blande.

Dagens gjøremål er å seile over til en liten øy, der vi skal dykke, se på noen koraller og noen flotte fisker svømmende rundt..

Planen virker bra, men den båten som skal frakta oss over er dessverre ikke noen Bastø Fosen 1 båt (for så vidt ikke 2,3 eller 4 heller), men en liten seilbåt. Det kommer en dag for enhver turist, der du angre på at du i det hele tatt forlot Tombs trygge og sikre mat og land. For mens den lille båten langsomt seiler ut blir jeg hvitere enn snø i trynet. De andre prøver å spørre om jeg har det bra, men mens jeg forsøker å fortelle at jeg har saltvann i blodet får fiskene i havet en sjans på tidlig lunsj.

Til slutt kommer vi til denne øya. Arne H. badet tydeligvis ikke nok sommeren som var, og har derfor lagt inn flere bademuligheter i år enn han har gjort noe annet år tidligere. Etter Arnes utlegg om hårextensions og kvinnelige skjønnhetsprodukter i går, passer han i dag på å svømme lengst ut og dykke dypest. Når vi endelig drar der ifra, vrenger magen min seg på nytt og fiskene får enda mer mat.

Jeg, personlig, går og legger meg så fort jeg kommer meg av båten. Dette saltvannet i blodet er sterkt oppskrytt og personlig tar jeg en halvtime. Halvtimen blir til 5 timer i fred og ro. De andre har en deilig dag, med bading og soling på stranda. Dette er siste kvelden på denne fine plassen, noe som er latterlig trist, her er det nemlig nesten like fint som hjemme i Svinndal.

Resten av kvelden går med til å pakke kofferten og gjøre klar til avreise i morgen tidlig, samtidig som man prøver å få sendt snapper hjem så man får beholde de stakkars snaps streakene.

Skrevet av Ole-Johan B

Dag 11, 9. november

Nok en vakker dag ligger foran oss og mens lengselen etter Svinndal øker for hver dag som går er vi nå klare for en ny dag med opplevelser. Dagens store plan var dykking og seiling, men når jeg våkner av tordensmell klokka 06.00 blir det ikke noe greie på den planen. Istedenfor finner vi ut at vi drar til den lokale fiskelandsbyen på andre siden av stranda. Denne stranda er latterlig lang å gå og jeg kjenner at sommerkroppen 2018 ikke er helt i rute. I landsbyen ser vi på fiskebåter, besøker den lokale katolske kirken og en skoleklasse med noen små unger. Ungene danser for oss og det er god stemning.

Jeg, Thomas, Sebastian og Harald (det er fler, men gidder ikke skrive flere navn …) løper som noen helter hjem og får lånt oss noen kajakker og surfer frem og tilbake i vannet. Mange store bølger og godt humør preger mye av dagen før lunsj.

Lunsjen er nydelig, blir jo aldri for mye ris som jeg sier, og lunsjen svikter ikke i så måte. Masse ris og en gryte av noe slag, med fritert banan til dessert. Jeg benytter timene etterpå til å lese.

Klokka 16.30 er det mere mat; pannekaker med sjokolade. Nydelig greier. Under pannekakespisinga viser Arne H stor kunnskap innenfor extensions og andre skjønnhetsprodukter for jenter. Veldig mannlig, og for å vinne tilbake litt mannlighet blir Arne endelig med ut å bader.

Resten av kvelden går med til juging og preking og alle er enige om at det skal bli godt å komme hjem til Svinndal.

Ole Johan B.

Dag 10, 8. november

I dag begynner vi med å stå opp halv 4 for å rekke en båt som går kl 9. Det er tungt å stå opp så tidlig, men noen av oss får se en veldig fin soloppgang.

Når vi kommer frem til havna, fraktes både kofferter og mennesker ut til båten med okse og kjerre.

Det føltes veldig rart at noen ombiokser (zebuokser) drar kjerra og oss ut i vannet og ut i båten, men det er veldig morsomt. På båten blir vi tildelt noen alt for store redningsvester som vi har på oss. Vannet er helt krystallblått og kjempeklart.

Når vi nærmer oss halvøya, blir vi møtt med hvite stender, blått klart vann og stråhytter.

Vi samler oss i lobbyen på hotellet, for å få de forskjellige rommene/hyttene. Lobbyen på hotellet består for det meste av et stråtak, gode sofaer og sandgulv.

Jeg kommer på den største hytta sammen med seks andre jenter. Dette mener jeg er den fineste hytta. Hytta ligger litt lengre opp i forhold til de andre hyttene, noe som gir en nydelig utsikt over havet og den fine sandstranda.

Flere av jentene og Harald får fletter av noen lokale folk. Resten av dagen spiser vi veldig god mat, bader masse og soler oss.

Alt i alt en veldig fin dag, på en veldig fin plass.

Caroline Sandaker Reve

Dag 9, 7. november

I dag besøker vi en av nasjonalparkene på Madagaskar. Det er på en måte øyas «Grand Canyon». Målet for turen er å nyte den fantastiske utsikten, se på lemurer og å bade i tre forskjellige kilder.

Naturen varierer mellom tørr ørken og frodig skog med eksotiske planter og dyr. På veien opp til utsikten har vi kjempeflaks, vi er veldig heldige og får se lemuren sifaka. Denne lemuren er helt hvit, på størrelse med en stor katt og hopper bortover som en kenguru. Turen opp mot utsiktspunktet er ganske tung, spesielt på grunn av varmen, men når vi kommer opp på toppen er det verdt det. Utsikten er fantastisk, hvis vi ser bort ifra skogbrannen som vi kunne skimte i bakgrunnen av fjellene. Turen fortsetter videre til det første badestedet, dette kaller guiden waterfall. Vannet er lyseblått og ligger inni en liten hule. Innerst i hula er det en liten foss. Vannet er veldig kaldt, men godt i den brennende varmen. Etter et forfriskende bad er vi klare for nye utfordringer.

Svetten renner når vi kommer til det guiden kaller «The blue and black pool» Det er to vannkilder. En med lyseblått vann, her er det noen andre turister som bader, vi velger derfor å bade i «The black pool» Det var et dypt hull med mørkt vann inne i fjellet. Vi koser oss med bading, chips og lek. Før dagens tur var over får vi servert lunsj i skogen. Det er et flott måltid med grillspyd, salat, brus og frukt. Det er kjempe koselig å sitte i skogen og spise når vi først har vente oss til alle innsektene som er her. Vi turer tilbake til hotellet og får endelig litt tid til å slappe av. Dette nyter vi skikkelig, vi bader og soler oss. Når sola begynner å gå ned, drar vi til et utsiktssted for å se på solnedgangen.

Det er mange store steiner med et hull i midten, etter hvert som sola går ned kommer den frem i midten av hullet. Det blir mange fine bilder for oss og alle turistene som er der. Vi avslutter denne fine og opplevelsesrike dagen med et godt måltid med flamberte bananer til dessert.

Tirill Skogli

Dag 8, 6. november

I dag får vi sove litt lenger enn vanlig. Avreise er ikke før klokka 09, men i det vi skal til å dra, finner de ikke nøklene til den andre bilen vi kjører. Det ender med at vi tar minibussen ned til byen for å ta ut litt penger, og handle litt snacks. Nøklene blir funnet og vi kan sette kursen mot Isalo. I dag skal vi et stykke lenger sør og få kjenne på enda mer varme og tørrere klima. Første stoppet er på et sted hvor det lages papir av bark. Flotte kort med ekte blomstermotiv og vi kjøper oss igjen blakke. Klokka 14 stopper vi langs veien og spiser en deilig lunsj som Hassina har smurt og pakket til oss. Så drar vi videre. Neste by vi kommer til er Ihosy. Vi får høre litt om befolkningen i denne byen, og at de tilhører Bara-stammen. Bara-stammen mener at alle okser på Madagaskar tilhører dem, så hvis de tar en okse fra et annet fjøs, så stjeler de den ikke, men de mener at oksen har kommet hjem. Vi har et lite stopp på bensinstasjonen for å fylle drivstoff, både til bilen og til varme og tørste elever. Nå er vi kommet over halvveis på den lange kjøreturen, og veiene er heldigvis ikke like svingete og kuperte som tidligere. Varmen får vi i imidlertid kjenne på, og det som holder motet oppe er badebassenget som venter på oss på hotellet i Isalo. Rett før vi kommer fram til hotellet, får vi se en stor skogbrann. I Madagaskar er det ganske vanlig å brenne bort skogen. Blant annet for å skaffe seg områder til dyrking.

Denne brannen har visstnok pågått i ca 1 døgn, men kan fort vare i 14 dager. Det er veldig trist, og det gjør sterkt inntrykk på oss alle å stå og se på alt som bare forsvinner med brannen. Klokka 18.30 er vi framme på hotellet, Satrana Lodge. Vi avslutter dagen med en deilig middag og et kveldsbad.

Skrevet av Dagny E. Hagen

Dag 7, 5. November

Dagen byrjar med at vi står opp og et frukost. Klokka 8 sett vi oss inn i bussen og fer til regnskogen, Ranomafana. Ranomafana betyr varmt vatn, og heile regnskogen er på 41 000 ha. Nokre guider tek oss med rundt i skogen og viser oss plantar og dyr. Det er spennande å høyre på når guidene fortel. Turen gjennom skogen tek om lag 4 timar, og vi går på nokre stiar som er laga av lokale folk. Det tek ikkje lange stunda før vi får auge på lemurar som kosar seg oppe i trea.

Etter kvart vert det moglegheit for å bade under ein foss kalla «Namorna» ved utkanten av regnskogen. Mange syns det er fint å få kjølt seg ned i elva ettersom det er høg temperatur. Ved fossen får vi også utdelt lunsj. Det er spennande å oppdage naturen og artane. Det er fint ver og turen fell i smak hos dei fleste. Det at skogen vert mindre får vi sjå med eigene auger ved utkanten av skogen. Der er vegetasjon brent ned. Turen endar med eit besøk på den lokale marknaden, før vi fer tilbake til hotellet.

På hotellet vert vi møtt av mange glade born. Dei dansar oss inn i mørket. Dei hadde nokon morosame innslag i starten, før dei dreg oss alle med i dansen

Borna var lokale ungar som har mykje hjelp av hotellet til det daglege. Etter festen vert kvelden avslutta med ein nydeleg middag der hovudretten var kjøttkaker i brun saus.

Skrevet av Lars Martin Ommedal og Georg Johan Evans

Dag 6, 4. november

Vi starter dagen med frokost klokken åtte til halv ni. I dag skal vi videre til byen Fianarantsoa, så vi forventer en dag med mye kjøring. Til vår fordel starter vi ikke dagen med kjøring i buss, men isteden med pouss-pouss. Dette er det mest alminnelige transportmiddelet i Antsirabe og er kort fortalt en vogn med to hjul og kalesje trukket av en mann. Turen med pouss-pouss gikk en runde i byen med to korte stopp; ett for å se hvordan markedet her nede kan være og ett foran stasjonen. Da runden er ferdig går turen videre sørover.  Vi rekker et kort stopp innom et hjem for foreldreløse barn der vi leverer en del klær vi har med oss.

Derfra går veien til byen Ambositra hvor vi spiser lunsj. Her får vi også muligheten til å handle i en butikk som selger mange forskjellige treskulpturer og andre suvenirer. Det vi ser på veien sørover er endringene i boniteten, da det er mer frodig og grønnere her. Dagen vår avsluttes med at vi ankommer det fineste hotellet hittil, der vi blir servert nydelig mat, og vi ser frem til dagen i morgen som er blant annet besøk i regnskogen!

Skrevet av Andrine Longva-Stavem og Silje Sæthre

Dag 5, 3. november

I dag står vi opp klokken 8 for å ta ut penger til reisen videre. Vi spiser frokost og hiver oss i bussen som skal ta oss til Tombontsoa. Her får vi møte en gammel Tombsing som gir oss en kjempeflott omvisning på skolen. Når omvisningen var ferdig går vi til idrettsanlegget på skolen og spille basketball med 5 gassiske gutter. De tar en nokså overlegen seier. Etter litt lunsj drar vi videre til ett krater fra en gammel vulkan, her møter vi innbyggere som veldig gjerne ville selge oss litt av hvert. Vi bader og koser oss. Ole-Johan, Thomas og Sebastian tar zipline som er veldig imponerende.

På vei tilbake stopper vi en plass hvor de lagde silke og silkeskjerf. Vi lærer også å si ‘’Salama/e’’ som betyr ‘’hei’’ til gasserne på veien. Tilbake i Antsirabe/Lovasoa blir det pizzarestaurant og rett i dusj og senger.

Skrevet av Sebastian S. Steffensen og Inger Kristine H. Holm

Dag 4, den 2. november.

Vi våkner etter en god natt søvn kl. 06.30 for å gjøre oss klar til frokost. Kl.07.30 nyter vi en nydelig frokost ute i varmen og får servert omelett med litt forskjellig tilbehør. Kl.08.15 bærer det av sted mot Antananarivo. På veien stopper vi på en plass hvor det holdt til 2-3 familier som hugger stein til grus og lager skulpturer av stein. Her får vi en liten omvisning og får vite litt om hvordan arbeidet foregår.

Vi drar etterhvert av videre til Antananarivo hvor vi får et herskapelig måltid med dessert og full oppvartning. Vi kjører ut av Antananarivo og sørover. Videre bærer det og vi stopper her og der for tissepauser, strekkepauser, shoppepauser og fruktpauser. Det blir også et stopp i en by som forsyner Madagaskar med aluminium. Her får vi muligheten til å kjøpe kunst som er laget av aluminium. Etter dette er det siste etappe for dagen som blir noe lang for noen i Madagaskars mørke. Vi kommer fram til Lovasoa som er hotellet vi skulle sove på. Her har det tidligere vært skole for misjonærbarn og i år feirer NMS 150 års jubileum på Madagaskar. Dagen ble avsluttet med lasagne før vi finner sengene.

Dag 1-3, 30.10 – 01.11.2017

Mandag den 30.oktober tar vi bussen fra Tomb. De fleste virker spente på flyturen, og vi snakker mye om dette på bussen fra Tomb til Gardermoen. Flyturen går smertefritt selv om den er på nesten et døgn, virker det som de fleste har noe å drive med på flyet. Noen sliter med å sove, men TV og bøker holder motet oppe. Vi mellomlander en kort stund i Stockholm og i Addis Ababa før vi endelig lander i Antananarivo på Madagaskar. Der blir vi møtt av trivelige lokale folk som hjelper oss med bagasjen. Bussen går så til hotellet og under reisen dit får vi et innblikk i hvordan trafikken er på Madagaskar. Kort sagt er dette et annet trafikkmønster enn det vi har i Norge. Da vi kommer fram spiser vi middag på hotellet før vi legger oss til å sove. De fleste er nok glade for å kunne legge seg tidlig denne kvelden.

Vi står opp kl. 06.30 dagen etter og spiser frokost. Dagens hovedutflukt er til et lokalt turiststed der vi skal bade. På veien til denne plassen kjører gjennom byen Tana. Der ser vi mange fattige mennesker som jobber mye. Byen bærer preg av at det er mange mennesker som bor tett sammen. Standarden er lav. Turen går videre ut på landsbygda der vi tar en liten pause underveis. Vi får så servert en svært god, fersk ananas. Etter litt mer kjøring stopper vi for å skifte til biler som kan kjøre på dårlige veier. Den ene minibussen får vi stappet 22 personer inni + en sliten personbil. Disse er alt annet enn trafikksikre men de får jobben gjort. Da vi ankommer badeplassen med varme kilder og geysir får vi bade og blir etterpå massert inn med leire. De innfødte mener at vannet der er helbredende. Etter vi er ferdige der, setter vi kursen mot hotellet. Der blir det bading og vannpolo i et flott basseng, for så å spisen etterlengtet sen middag. Etter dette trekker vi oss tilbake til rommene våre.