Elevenes Madagaskartur 2016

27.10.2016

Elevene i naturforvaltningsklassen (naturbruk sturdiekomeptanse) landet på Madagaskar lørdag 29.oktober. Følg elevene i deres dagboknotater dag for dag - til de er hjemme i Norge igjen, fredag 11. november. Se også bilder i bildeserien til høyre. Flere er å finne på skolens instagramkonto: https://www.instagram.com/tombvgs/

DAG 13. Onsdag den 9.11. Flyreise fra nord til Tana

I dag har Malin Sofie Bursdag, og hun ble vekket av en hel gjeng som sang og serverte vaniljeis til frokost. Gratulerer så mye med dagen! Frokosten er tidlig i dag fordi vi skal komme oss avgårde tilbake til Antananarivo via fly.

Den 2 timer lange flyturen var noe skummel, men alle kom seg trykt fram utenom bagasjen. Flere i klassen har ikke fått bagasjen, og de får beskjed om at de heller ikke vil få den før i morgen og må da klare seg med det de står og går i, pluss litt håndbagasje. Litt kjipt er det jo, men en erstatning på 100000 Ariari (ca 270 kr) kommer godt med, særlig når dagen i dag er «shoppingdag».

Først spiser vi en stor pizza-lunsj og drar rett til «Dikene» marked. Her selger de både lemurfigurer, sebufigurer og andre dyr og masker utskåret i tre, spill, kjoler og sjal, smykker, sandaler, spisebrikker, kurver, vesker og mye, mye mer. Julegaver til alle der hjemme er nå i boks.

Når vi er alle ferdige med julehandelen, kjører vi til et shoppingsenter for å handle det nødvendige og litt til. Neste stopp er «Hotel Charlet Des Roses», et fint hotell med god standard og internett. En liten time med avslapning og vi er nå klare for vår siste middag her på Madagaskar. Middagen er i kveld grønnsaksuppe, panert svinekoteletter med ovnsbakte poteter og fruktsalat med is. Det er også en liten feiring av Malin Sofie og Trond som begge har/hatt bursdag på turen.  Hasina, som har vært en fantastisk god reiseleder, stiller med supergod sjokoladekake og tale.

Kvelden kommer, og vi takker nok for en litt hektisk, men fin dag.

Guro Mong Larsen

DAG 12. Tirsdag den 8.11.2016 Endelig en avslappingsdag

Ny dag starter med god «bufé frokost», denne dagen skal gå til avslapping og kos for både elever og lærere. Derfor var det litt skuffende at det var «kaldt» (bare 25 varmegrader) og overskyet. Mens vi venter på at skyene skal lette, så slapper hele gjengen av ved blant annet å spille kort, lese eller sove. God lunsj var neste på programmet, der lasagne med varme rundstykker sto på menyen.

Nå har endelig skyene lettet, solen skinner, og de aller fleste kjører ned til stranden, som vi kaller «Ansiranana beach». Noen blir igjen og slapper av og soler seg på hotellet. På stranden bader vi og soler oss for å få litt farge før vi drar. Selv om de aller fleste håpet på en brun farge, så ble resultatet stort sett rødt. Før vi drar hjem, går vi alle gjennom noen trange bakgårdsgater i en fiskelandsby der noen av oss er så heldige å se 4 lemurer på nært hold.

Tilbake på hotellet er det avslapning og middag. Til middag får vi fisk til forrett, and med poletta til hovedrett og supergod sjokolademos til dessert. Etter middagen tar vi alle det med ro, noen av oss tar det veldig med ro, med massasje og hårfletting. Vi legger oss etter en veldig fin og rolig dag.

Guro Mong Larsen

Dag 11, 07.11.2016, Mandag. Messe hos nonnene og bungalow

Dagen starter ekstra tidlig for enkelte av oss (meg, Selina og Thea), som har sagt oss villige til å delta med sang under andakten til nonnene kl. 06.00. Etter litt sang og prating blir vi servert deilig frokost, med bl.a. leverpostei som smaker (nesten) norsk. Vi tar farvel med nonnene, og bilene står klare til å frakte oss inn i jungelen på litt ekte sightseeing.

Vi får med oss en liten haug guider, og trasker innover i jungelen. Vi får påfyll av kunnskap hele veien, og guidene våre får øye på «usynlige» reptiler, dyr og insekter overalt. Vi får blant annet se mange forskjellige typer kameleon, giftige planter som brukes til medisin, digre og ekle tusenbein, papegøyer, Ringhalelemur og verdens minste froskeart. Mange av disse artene er endemiske, dvs. at de bare finnes på Madagaskar. I tillegg til dette fikk vi oppleve fantastisk natur med gigantiske trær, masse vegetasjon og et flott fossefall som er hellig for gasserne. Turen avsluttes med mulighet til å holde slange, noe alle (de fleste) gjorde!

Etter litt jungelsafari setter vi kursen mot vår neste destinasjon; Diego Suarez! Alle gleder seg vilt til skikkelig hotell med rene dusjer, dass som trekker ned, gode senger og en dukkert i sjøen. Underveis stopper vi opp for å se på noen baobabtrær.

Til slutt ankommer vi det etterlengtede hotellet, og det blir mange "brede smil". Vi blir servert noe godt å drikke, og bungalowene vi får utdelt, er helt fantastiske! På toppen av kransekaka får vi pizza (!) til lunsj. Etter dette er ikke folk sene med å få på seg badetøy og hoppe utti vannet. Endelig får vi bade!

Etter diverse bading, soling, chilling og dusjing er det middag. Middagen åpner dessverre med en trist nyhet; vår kjære guide Farah og Patrolsjåfør Vincent, som vi har blitt så glade i, må dra tilbake denne kvelden. Vi ønsker dem lykke til, og takker dem for turen! Middagen er god, og vi satser på at neste dag på hotellet blir toppers!

-Ingvild Engvik

Dag 10, 06.11.2016, Søndag. Nonneklosteret og Red Tsingy

Vi våkner opp til en herlig morgen i bungalowene, og enkelte av oss har stått opp tidligere enn andre (kl.05.03) for å med soloppgangen ved mangotrærne. Frokosten fortæres deretter inne på spiseområdet til Chez-Laurent og våre gode venner firfislene, står for litt av underholdningen.

Etter frokosten reiser vi av gåre med nye firhjulstrekkere mot Red Tsingy, noe vi har hørt mye om. Vi nærmer oss tsingiene, og veien går over til å bli skikkelig offroad-tur. Det er sykt varmt, og noen få stakkars sjeler sitter i en bil med ødelagt airconditionanlegg. Helene beskriver det som en varm opplevelse.

Red Tsingy er steinformasjoner som kommer til syne på grunn av erosjon forårsaket av svibruk og trehogst. De er kun rundt 100 år gamle(!), og dalene med tsingiene utvider seg for hvert år. Vi får ikke røre selve tsingiene, siden de er såpass porøse, men får med oss litt kunnskap, bilder og sand i skoene. Vi avslutter Red Tsingy-turen med en vindfull lunsj hvor asjetter og kopper flyr til alle kanter.

Vi setter kursen mot nonneklosteret hvor vi skal tilbringe natten, og blir godt tatt imot av snille nonner. Klosteret drives av nonner innen Benedicte-ordenen. Her driver de gjestehus og drar blant annet ut til andre sykehus for å hjelpe til (de har ikke eget sykehus).

Det er mulighet for å bli med på andaktene deres, og noen av oss får være vitne til vakker sang i et vakkert kapell. Soverom blir utdelt, men utover kvelden blir det litt omrokkering på grunn av diverse kakerlakker og søte firfisler. Til slutt klarer de fleste av oss å sove, gode og mette.

-Ingvild Engvik

DAG 9, 05.11. Lørdag – Tsingy og grottebesøk

Etter frokosten på- Chez Laurent, setter vi kursen mot nasjonalparken et lite stykke unna. Der går vi en rundtur på 5-6 timer for å se Tsingy Meva, Lost river og Big Tsingy de Benavony - med to hengebruer etterhverandre. Det er mye å se på, både av slanger, lemurer, fugler, edderkopper og gekkoer. De vi oppdager på denne turen, er i alle slags farger og fasonger, og det er helt nytt for oss alle.

Det er ikke bare dyr som fanger oppmerksomheten, for naturen her er helt annerledes enn hjemme i Norge! Vi starter med å gå i støvete stier med uttørka trær før vi ender i noe som kunne ligne på en svært tørr regnskog. Etter nok en snau kilometer er alt vi ser rundt oss Tsingyfjell. Nesten alle tar turen over hengebruene. Under oss er det minst 20 meter. Hengebroene er heldigvis veldig solide, laget av noen japanere for få år siden. Vi må allikevel gå en og en, og det tar tid. Så er vi tilbake til utgangspunktet for å spise lunsj.

Etter lunsjen har vi et valgfritt opplegg; om å ville være med på tur til Cave of bats. Der er det 160 trappetrinn ned til dryppstensgrotter fulle av stalagtitter og salagmitter. Her går vi en solid rundtur i storslått natur under bakken, og ikke minst med vanvittig mange flaggermus hengende over og susende rundt oss.

-Ida Emilie

DAG 8, 04.11. fredag – Kakaoplantasje

I dag starter dagen med frokost på Nord Inn hotell. Herfra sykler vi oss en runde i en kakaoplantasje, noe mange har gledet seg til. Vi setter oss på syklene og legger i vei. Vi sykler gjennom både folkemengder og flokker med kuer. De sandete veiene tar oss til store mengder med kakaotrær. Vi besøker både familieplantasjer og større plantasjer som eies og drives av et firma. Det skal sies at kakao fra Madagaskar er en av de beste i verden. Vi får muligheten til å smake på både ferskvare og ferdig produkt. Etter litt mer sykling får vi faktisk muligheten til å kjøpe alt fra rødt pepper til den berømte kakaoen, alt produsert i Madagaskar.

Vi ser ikke bare på kakao, for vi ser til og med duftplanter som vi finner i deodorant og parfyme. Det lukter kjempegodt! Mens andre ble stående å lukte på planter, velger noen å holde en kameleon som vi får øye på i et tre i nærheten.

Når syklene er parkert ved Nord Inn hotell, setter vi oss inn i bilene som kjører oss.. Neste stopp er Ankarana hvor vi skal sove i bungalower.

-Ida Emilie

DAG 7, 03.11. torsdag – Sen frokost, bading og kjøring

Denne dagen skal det ikke skje mye. Frokost kl 8.30, morgenbad i bassenget og avreise ca kl 11 er derfor midt i blinken for en sliten gjeng. Alle var veldig klare for en lang morgen da dette ble foreslått dagen i forveien.

Noen timer i bussen blir det før vi ankommer Ambanja og hotellet vårt der. Gjennom dagen merker vi godt at landskapet skifter fra å være goldt og tørt til noe mer frodig. Flere mennesker å se, og vi ser også at noen gassere ser ut til å ha asiatiske trekk, mens andre er mer afrikanske og noen igjen mer europeiske.

DAG 6, 02.11. onsdag – Nordover

Denne dagen skal også være fylt med kjøring.  Etter en varm natt starter dagen tidlig med frokost kl. 06.30, og alle gjør seg klare for inntrykkene dagen vil bringe fra bussetene.

Landskapet er veldig variert, det går fra fjellklipper til frodig skog. Det er nydelig å se så mye forskjellig natur. Lengre nord vi kommer, jo flere kyr, større avlinger og landsbyer blir det. Vi synes det er stas å se de har begynt å bruke traktorer, selv om det mest vanlige fortsatt er å gjøre jordarbeidet med spade..

Vi merker stor forskjell på tiggekulturen fra byen til landsbyene. I byen kastet de seg over oss, mer enn vi var vant med, mens i landsbyene er de mer sky samtidig som at de synes det er veldig spennende å se oss.

Vi spiser lunsj langs med veien under noen trær langs de lange flate strekkene. Her finner vi både firfisler og kamelioner. Spennende å se i det fri!

Vi ser betydelig mer svibruk, og landskapet blir flatere når vi nærmet oss hotellet i Antsohihy. Hotellet er kjempefint med både basseng og senger som er to meter brede.

-Susanne

DAG 5, 01.11. tirsdag – Vi forlater hovedstaden, landsbybesøk

På dag 5 begynner den lange reisen mot nord på Madagaskar! Vi starter dagen med å spise en god frokost og nyter de siste minuttene på internettet. Vi pakker kofferten vår, og er etter hvert klar for avreise.

Bagasjen pakkes på bussen og vi starter å kjøre. Vi ser Madagaskar sin hovedstad Antananarivo fra bilvinduet, og det gjør inntrykk på oss alle. Barnene i hovedstaden strømmer mot bussen, og spør om penger. Forholdene i Antananarivo er ikke gode, og det er tøft å se hvordan folk lever. Det er store kontraster mellom fattig og rik.

Vi kjører en stund ender opp på noen høye fjell med skumle veier. Veiene er krappe, smale og uten autovern. De dårlige veiene blir raskt uviktige da vi ser den fantastiske utsikten. Vi ser fjelltopp etter fjelltopp, og masse gressletter. Gresslettene er brent, for å få plass til ny vegetasjon og for å få næring til jorden.

Etter noen timer begynner vi å bli veldig sultne, og bestemmer oss derfor for å stoppe for å spise litt. Vi stopper ved en foss, hvor det er et lite skur vi kan spise i. Lærerne tar seg et bad før maten, mens vi elevene setter oss på fjellet å skuet ut over den fine utsikten.

Vi kjører så videre å får øye på flere små landsbyer på veien. Landsbyene er veldig forskjellige, i forhold til hvilke ressurser de har. Vi bestemmer oss for å stoppe ved noen små leirehus, hvor vi deler ut ballonger til barnene. Folket der virker veldig skeptiske til oss, men vi deler ut både klær, hoppetau og ballonger. Vi får også lov til å se inni det ene huset. Det er helt mørkt der inne, og veldig lavt under taket. Det er veldig rart å se hvordan de faktisk lever.

Til slutt kommer vi frem til stedet vi skal sove. Standarden er mye dårligere enn forventet, men de ordner det slik at vi får sove på et annet hotell. Hotellet ligger i den varmeste byen på Madagaskar, og det merket vi godt.

-Matilde

DAG 4, 31.10. mandag – Pos Pos, kortproduksjon og barnehjembesøk

Ny dag, nye muligheter. Dagen starter med at 5 håpefulle ungdommer setter fart mot minibanken. DNB har hatt problemer, så mange av oss har ikke hatt penger fram til nå. Penger ble tatt ut, og frokosten ventet. Som forventet er det flere av oss som sliter med den nye kulturen, magen er intet unntak. Frokost, malariatabletter og Idoform blir slukt, nå venter det oss noe nytt og spennende!

Pos Pos er en inntektskilde for mange gassere her i området. Dette er små traller med seter som en drar etter seg. 21 elever og 3 voksne blir dratt til en lokal butikk. Deretter fortsetter turen til et lokalt marked, som tombtradisjonen tilsier, kjøper vi sko til den som drar oss. Inne på markedet er det mange stolte selgere med flotte utstillinger.  Blant trange gater og masse boder finner nysgjerrige tombsinger seg smykker, vesker og andre duppeditter. Deretter vandret vi tilbake til hotellet og til bussen som i dag skal til Tana.

Før vi forlater Antsirabe drar vi til et barnehjem der flere hjemløse får sengeplass og mat. Mannen som dedikerer livet sitt til disse barnene er en franskmann. Uten kone og barn vil han heller bruke hele sin pensjon på barnene på gata. Dette er et sterkt møte. Lærere og elever leverer fra seg, godteri, leker og klær som de har hatt med seg fra Norge.

Turen til Tana begynner, men noen stopp må vi regne med når vi er i et så fint land. En liten papirfabrikk befinner seg i en koselig liten landsby, her lages det masse forskjellig av papir. Dekorerte ark med vakre blomster og unike albumer gjorde oss alle til viltre handlegærninger. Utrolig vakkert og mange fine gaver kjøpes inn.

Etter mange timer i buss når vi fram til lunsj i halv fire tiden på Isoraka. Dette er det gamle hovedkontoret for NMS på Madagaskar. En liten tur i Sentrum blir det også før mørket kommer. En ganske så intens gåtur. Følelsene er sterke og et par tårer felles. Middag og sosialt samvær på kvelden gjør alle dager og timer i buss, verdt turen.

-Sol

DAG 3,30.10. søndag - Silkeproduksjon, vulkanbesøk og Tombontsoa

Etter en god frokost er spente ungdommer klare for nye eventyr da bussen kjører ut av portene på Lovosoa. I sekkene våre venter håndklær og badetøy for de som ikke allerede har skiftet. Vi er på vei opp til den ikke aktive vulkanen Tritriva for å bade. Men først skal vi få muligheten til å ta ut penger i minibanken. Det blir en spent episode da bussen omringes av selgere ved minibanken. Her er det ikke mangel på salgstriks. Både unger og penger til utdanning er grunner for at vi skal kjøpe akkurat deres ting. Flere av oss blir brydd da vi sier bestemt nei. Vi drar så av gårde mot dagens første stopp på vei opp mot Tritriva, en liten silkeskjerffabrikk.

Der møtes vi av eieren som vil vise oss rundt. Siden det er en søndag er det ingen fabrikkarbeidere der, bortsett fra to som viser oss hvordan de vever silken. Først får vi se forskjellen på råsilke og bearbeidet silke. Etterpå får vi se de vever silken. Flotte silkeskjerf som blir til julegaver osv.

På vei oppover får vi flere inntrykk av landskapet og hvordan befolkningen lever på landet. Spesielt barn, smiler og vinker til oss der vi durer oppover. Til slutt kommer vi opp til foten av vulkanen der vi blir omringet av selgere som selger oss smykker og vakre steiner. Så går turen ganske så rett opp, noe som er tungt i den tynne luften, før vi sklir nedover i løsgrusen mot senteret av vulkanen. En forfriskende, turkis innsjø der mange benytter muligheten til å bade. Etter et langt bad med mye stuping fra overhengende deler av fjellet, selfier i vannet, og en skallet lærer som ikke vil få vann i håret, kler vi på oss og klatrer oppover. På toppen av vulkanen møter vi igjen tiggerne. Dagens tredje reisemål er Tombontsoa hvor vi ser med egne øyne hva pengene vi har samlet inn ved OD dagen og vårløpet hadde gått til. Ny flott griseinnredning!! Samme ettermiddag møter vi opp på gassisk underholdning ved elevene på skolen. Nesten alle fra Tomb blir trukket med i en gassisk folkedans, før vi selv skal underholde dem. Dette blir et utvalg av uforberedt, men morsom swing, jenka og «To hender» av Onkel Tuka. Til slutt avslutter Selina med en flott sang. Så bra som denne første dagen har vært, kan vi bare si at vi gleder oss til de gjenværende 11 dagene.

-Elin

DAG 1 og 2, 28.-29. fredag - lørdag - Reise

Fredag den 28. oktober er endelig kommet. Spente på hva som er i vente setter 21 elever og 3 lærere kursen mot Gardemoen. En reise på over 32 timer står for tur, men med bra utvalg av filmer, litt søvn og godt selskap går tiden overraskende fort. Første stopp er i Istanbul etterfulgt av et kort stopp på Mauritius før vi endelig ankom Madagaskars hovedstad, Antananarivo. Videre går turen med buss til Lovasoa i Antsirabe. Lovasoa var tidligere en internatskole for barna til de norske misjonærene på Madagaskar.

Nye inntrykk står i kø allerede fra vi går ut av flyet. På den 4 timers lange bussturen fra Antananarivo til Antsirabe får vi se oppleve en fullstendig annerledes kultur, natur, jordbruk og folkeliv enn det vi er vant fra verdens navle; Råde.